Athena_webbanner1.jpg

Gender bias in het onderwijs

Vrouwelijke professoren worden slechter beoordeeld dan mannelijke professoren

Buser et al 2022Vrouwelijke professoren worden lager beoordeeld door studenten dan mannelijke professoren. In het onderzoek van Buser, Batz-Bararich en Hayter (2022) blijkt dat wanneer studenten wordt gevraagd hun professor te beoordelen, dat vrouwelijke professoren op alle aspecten lager worden beoordeeld dan hun mannelijke collega-professoren. Bovendien waren minder studenten bereid vrouwelijke professoren of door vrouwen gegeven cursussen aan te bevelen.

Lees hier de op blog post over dit artikel op de website van SPSP: https://spsp.org/news/character-and-context-blog/buser-recommending-female-instructors

Buser, W., Batz-Barbarich, C. L., & Hayter, J. K. (2022). Evaluation of women in economics: Evidence of gender bias following behavioral role violations. Sex Roles86(11), 695-710. 

Studenten evalueren mannelijke hoogleraren hoger dan vrouwelijke hoogleraren

gender bias evaluationStudenten evalueren het onderwijs van docenten lager nadat ze een slecht cijfer ontvangen dan na een goed cijfer. Echter, na een slecht cijfer laten ze ook een gender bias zien: de cursus van een mannelijke hoogleraar wordt positiever geevalueerd dan die van een vrouwelijke hoogleraar. Zelf-affirmaties verminderderen deze gender bias. 

Hoorens, V., Dekkers, G., & Deschrijver, E. (2020). Gender bias in student evaluations of teaching: Students’ self-affirmation reduces the bias by lowering evaluations of male professors. Sex Roles, 1-15. https://doi.org/10.1007/s11199-020-01148-8

Het verklaren van backlash tegen vrouwelijke professoren

Fisher et al. Unpacking BacklashVrouwelijke professoren in domeinen met een hoge status (bijv. economie, computerwetenschappen) blijken meer terugslag te ervaren dan vrouwelijke professoren in domeinen met een lagere status (bijv. filosofie, geschiedenis) en dit is nog erger voor vrouwen zonder een “chili pepper rating” van RateMyProfessors.com. Lees het volledige paper hier.

 

Fisher, A. N., Stinson, D. A., & Kalajdzic, A. (2019). Unpacking backlash: Individual and contextual moderators of bias against female professors. Basic and Applied Social Psychology, 41, 305-325. https://doi.org/10.1080/01973533.2019.1652178

Vrouwelijke hoogleraren ervaren meer werkdruk en krijgen meer bijzondere verzoeken van studenten dan mannelijke hoogleraren

Schermafbeelding 2019 03 08 om 16.56.05

El-Alayli, A., Hansen-Brown, A. A., & Ceynar, M. (2018). Dancing backwards in high heels: Female professors experience more work demands and special favor requests, particularly from academically entitled students. Sex Roles79, 136-150. https://doi.org/10.1007/s11199-017-0872-6

Nieuwsbrief "Genderbias in teaching"

Lees hier de nieuwsbrief "Genderbias in teaching" van 18 september 2017