Gender bias in het onderwijs

gender bias evaluationStudenten evalueren het onderwijs van professoren lager nadat ze een slecht cijfer ontvangen dan na een goed cijfer. Echter, na een slecht cijfer laten ze ook een gender bias zien: de cursus van een mannelijke hoogleraar wordt positiever geevalueerd dan die van een vrouwelijke hoogleraar. Zelf-affirmaties verminderderen deze gender bias. 

 

Hoorens, V., Dekkers, G., & Deschrijver, E. (2020). Gender bias in student evaluations of teaching: Students’ self-affirmation reduces the bias by lowering evaluations of male professors. Sex Roles, 1-15. https://doi.org/10.1007/s11199-020-01148-8

Fisher et al. Unpacking BacklashVrouwelijke professoren in domeinen met een hoge status (bijv. economie, computerwetenschappen) blijken meer terugslag te ervaren dan vrouwelijke professoren in domeinen met een lagere status (bijv. filosofie, geschiedenis) en dit is nog erger voor vrouwen zonder een “chili pepper rating” van RateMyProfessors.com. Lees het volledige paper hier.

 

Fisher, A. N., Stinson, D. A., & Kalajdzic, A. (2019). Unpacking backlash: Individual and contextual moderators of bias against female professors. Basic and Applied Social Psychology, 41, 305-325. https://doi.org/10.1080/01973533.2019.1652178

Schermafbeelding 2019 03 08 om 16.56.05

El-Alayli, A., Hansen-Brown, A. A., & Ceynar, M. (2018). Dancing backwards in high heels: Female professors experience more work demands and special favor requests, particularly from academically entitled students. Sex Roles79, 136-150. https://doi.org/10.1007/s11199-017-0872-6

Lees hier de nieuwsbrief "Genderbias in teaching" van 18 september 2017