Prof. dr. Judi Mesman
2017 – heden: Hoogleraar Interdisciplinary Study of Societal Challenges, Universiteit Leiden,
2013 – 2017: Hoogleraar Diversiteit in Opvoeding en Ontwikkeling, Universiteit Leiden,
2009 – 2012: Bijzonder hoogleraar Opvoeding en Onderwijs in de Multiculturele Samenleving, Universiteit Leiden
30 promoties afgerond (waarvan 3 als co-promotor)
Bestuurlijke ervaring:
- Voorzitter Raad van Toezicht Edukans (2023 – heden)
- Lid Raad van Toezicht Nederlands Jeugd Instituut (2023 – heden)
- Voorzitter Benoemingsadviescommissie Raad voor Cultuur (2023 – heden)
- Bestuurslid Stichting Praemium Erasmianum (2021 - heden)
- Dean Leiden University College The Hague (2016 – 2022)
- Wetenschappelijk directeur Instituut Pedagogische Wetenschappen, Leiden (2013-2016)
- Boegbeeld Route Jeugd in Opvoeding, Ontwikkeling, en Onderwijs van de Nationale Wetenschapsagenda (sinds 2015)
- Mede-trekker van het universitaire profileringsgebied Health, Prevention, and the Human Lifecycle van de Universiteit Leiden (2015-2016)
- Voorzitter afdeling Algemene en Gezinspedagogiek, Universiteit Leiden (2008-2012)
Honors / grants:
- Lid Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (sinds 2018)
- Lid Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (sinds 2015)
- Ca. € 12 miljoen aan competitieve onderzoekssubisidies, waaronder:
- NWO Stevinpremie (2021)
- ERC Consolidator grant (2016)
- ERC Starting grant (2009)
- NWO Vici (2017)
- NWO Vidi (2009)
- NWO Veni (2004)
- Excellente Docent, Faculteit Sociale Wetenschappen, Universiteit Leiden (2011)
- Excellente Docent, Pedagogische Wetenschappen, Universiteit Leiden (2008)
Inhoudelijke expertise:
- Sociale (on)rechtvaardigheid
- Jeugd, opvoeding, onderwijs
- Kritische dekolonisatie
Relevante publicaties:
Wetenschappelijk:
Mesman, J., De Bruijn, Y., Van Veen, P.D., Pektas, F., & Emmen, R.A.G. (2022). Maternal Color-Consciousness is Related to More Positive and Less Negative Attitudes towards Ethnic-Racial Outgroups in Children in White Dutch Families. Child Development, 93 (3), 668-680.
Mesman J. (2021), Attachment theory’s university claims: asking different questions. In: Thompson R.A., Simpson J.A. & Berlin L.J. (red.) Attachment: the fundamental questions. New York: Guilford Press. 245-251.
Mesman J. & Groeneveld M.G. (2018), Gendered parenting in early childhood: Subtle but unmistakable when you know where to look, Child Development Perspectives 12(1): 22-27.
Mesman J., Minter T., Angnged A., Cissé I.A.H., Salali G.D. & Bamberg Migliano A. (2018), Universality Without Uniformity: A Culturally Inclusive Approach to Sensitive Responsiveness in Infant Caregiving, Child Development Research 89(3): 837-850.
Populair-wetenschappelijk:
Mesman, J. (2021). Opgroeien in kleur. Opvoeden zonder vooroordelen. Amsterdam: Balans.