Prof. dr. Eveline Crone
Sinds 2020 Erasmus Chair, Erasmus Universiteit Rotterdam
Sinds 2009 hoogleraar neurocognitieve ontwikkelingspsychologie, Universiteit Leiden, 25 promoties afgerond
Van 2009-2014 hoogleraar neuroaffectieve ontwikkeling in de adolescentie, gesponsord door de Neurofederatie, Universiteit van Amsterdam
Persoonlijke website: https://erasmus-synclab.nl/ and www.brainanddevelopmentlab.nl
Bestuurlijke ervaring:
- Vicevoorzitter van de Wetenschappelijke Raad van de European Research Council voor het domein Sociale Wetenschappen en Geesteswetenschappen (2019-2023)
- Academic Lead van Healthy Start Convergence Program (samenwerking tussen de Erasmus Universiteit Rotterdam, Erasmus MC en TU Delft) (2021-)
- President van de Flux International Society for Developmental Cognitive Neuroscience (2023-2025)
- Voorzitter de Jonge Akademie van de KNAW (2009-2011)
- Lid Adviesraad Lorentz Center Universiteit Leiden (sinds 2014)
- Lid Wetenschappelijke adviesraad NIAS-KNAW (sinds 2014)
- Voorzitter NWO/NIHC commissie Hersenen en Onderwijs (sinds 2015)
- Boegbeeld Nationale WetenschapsAgenda (NWA) Route Neurolab (sinds 2015)
- Lid European Research Council Scientific Council (sinds 2017)
Honors:
- Distinguished Scholar Award of the Social & Affective Neuroscience Society (2022): https://socialaffectiveneuro.org/awards/
- NVP Award for Exceptional Contributions to Brain and Cognition Sciences (2021): http://societyforbrainandcognition.nl/
- Spinozapremie (2017)
- Ammodoprijs (2017)
- KNAW (sinds 2013)
- Academia Europaea (sinds 2012), een Europese akademie van wetenschappers die een gezamenlijk inzet hebben voor onderwijs en wetenschap (2000 leden, waarvan 40 Nobelprijswinnaars).
- Early Career Award van de Society for Psychophysiological Research (2011)
- Early Career Award Landelijk Netwerk Vrouwelijke Hoogleraren (2011)
- Huibregtsenprijs voor wetenschap en maatschappij (2009)
- Junior Heijmans prijs Nederland Instituut voor de Psychologie (2008)
- J.C. Ruygrokprijs Koninklijke Hollandse Maatschappij van Wetenschappen (2007)
Inhoudelijke expertise:
- Hersenontwikkeling
- Keuzegedrag
- Adolescentie
Relevante publicaties
Wetenschappelijk:
Crone, E.A. & Dahl, R. E. (2012).Understanding adolescence as a period of social-affective engagement and goal flexibility. Nature Reviews Neuroscience, 13, 636-650.
Crone, E. A. (2013). Considerations of fairness in the adolescent brain. Child Development Perspectives 7 (2): 97-103.
Crone, E.A. (2014). The role of the medial frontal cortex in the development of cognitive and social-affective performance monitoring. Psychophysiology, 51, 943-950.
Crone, E.A., Wendelken, C., Donohue, S.E., Van Leijenhorst, L., & Bunge, S.A. (2006). Neurocognitive development of the ability to manipulate information in working memory. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 103, 9325-9330.
Ridderinkhof, K.R., Ullsperger, M., Crone, E.A., & Nieuwenhuis, S. (2004). The role of the medial frontal cortex in cognitive control. Science, 306, 443-449.
Populair-wetenschappelijk:
Crone, E.A. (2008). Het puberende brein: Over de ontwikkeling van de hersenen in de unieke periode van de adolescentie. Uitgeverij Bert Bakker/ Prometheus.
Crone, E.A. (2012). Het sociale brein van de puber. Uitgeverij Bert Bakker/ Prometheus.