Hoogleraar Diversiteit in Opvoeding en Ontwikkeling, Universiteit Leiden, 13 promoties afgerond.

Persoonlijke website: http://www.diversityinparenting.nl/

Bestuurlijke ervaring:

  • Wetenschappelijk directeur Instituut Pedagogische Wetenschappen, Leiden (2013-heden)
  • Mede-trekker van het universitaire profileringsgebied Health, Prevention, and  the Human Lifecycle van de Universiteit Leiden (2015-heden)
  • Voorzitter afdeling Algemene en Gezinspedagogiek, Universiteit Leiden (2008-2012)

Honors / grants:

  • Lid Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (2015)
  • Ruim € 6 miljoen aan competitieve onderzoekssubisidies, waaronder:
    • ORA Plus funding scheme (2014)
    • ERC Starting grant (2009)
    • NWO Vidi (2009)
    • NWO Veni (2004)
  • Excellente Docent, Faculteit Sociale Wetenschappen, Universiteit Leiden (2011)
  • Excellente Docent, Pedagogische Wetenschappen, Universiteit Leiden (2008)

Inhoudelijke expertise:

  • gender en opvoeding
  • cultuur en opvoeding

Relevante publicaties:

Van der Pol, L. D., Groeneveld, M. G., Van Berkel, S. R., Endendijk, J. E., Hallers-Haalboom, E. T., Bakermans-Kranenburg, M. J., & Mesman, J. (in press). Fathers’ and mothers’ emotion talk with their girls and boys from toddlerhood to preschool age. Emotion.

Mesman, J., Van IJzendoorn, M.H., Sagi-Schwartz, A. (in press). Cross-cultural patterns of attachment. Universal and contextual dimensions. In: J. Cassidy & P. Shaver (Eds). Handbook of attachment. Theory, research, and clinical applications, 3rd edition. New York: Guilford.

Endendijk, J.J., Groeneveld, M.G., Mesman, J., Van der Pol, L.D., Van Berkel, S.R., Hallers-Haalboom, E.T., & Bakermans-Kranenburg, M.J. (2014). Boys don’t play with dolls: Mothers’ and fathers’ gender talk during picture book reading. Parenting: Science and Practice, 14, 141-161.

Hallers-Haalboom, E.T., Mesman, J., Groeneveld, M.G., Endendijk, J.J., Van Berkel, S.R., Van der Pol, L.D., & Bakermans-Kranenburg, M.J. (2014). Mothers, fathers, sons, and daughters: Parental sensitivity in families with two children. Journal of Family Psychology, 28, 138-147.

Mesman, J., Van IJzendoorn, M.H. & Bakermans-Kranenburg, M.J. (2012). Unequal in opportunity, equal in process: Parental sensitivity promotes positive child development in ethnic minority families. Child Development Perspectives, 6, 239-250.

Deel deze pagina!

Volg ons!

facebook

judi blauw