Athena_webbanner1.jpg

Prof. dr. Judi Mesman

2017 – heden: Hoogleraar Interdisciplinary Study of Societal Challenges, Universiteit Leiden,

2013 – 2017: Hoogleraar Diversiteit in Opvoeding en Ontwikkeling, Universiteit Leiden,

2009 – 2012: Bijzonder hoogleraar Opvoeding en Onderwijs in de Multiculturele Samenleving, Universiteit Leiden

30 promoties afgerond (waarvan 3 als co-promotor)

Persoonlijke website

Bestuurlijke ervaring:

  • Voorzitter Raad van Toezicht Edukans (2023 – heden)
  • Lid Raad van Toezicht Nederlands Jeugd Instituut (2023 – heden)
  • Voorzitter Benoemingsadviescommissie Raad voor Cultuur (2023 – heden)
  • Bestuurslid Stichting Praemium Erasmianum (2021 - heden)
  • Dean Leiden University College The Hague (2016 – 2022)
  • Wetenschappelijk directeur Instituut Pedagogische Wetenschappen, Leiden (2013-2016)
  • Boegbeeld Route Jeugd in Opvoeding, Ontwikkeling, en Onderwijs van de Nationale Wetenschapsagenda (sinds 2015)
  • Mede-trekker van het universitaire profileringsgebied Health, Prevention, and  the Human Lifecycle van de Universiteit Leiden (2015-2016)
  • Voorzitter afdeling Algemene en Gezinspedagogiek, Universiteit Leiden (2008-2012)

Honors / grants:

  • Lid Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (sinds 2018)
  • Lid Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (sinds 2015)
  • Ca. € 12 miljoen aan competitieve onderzoekssubisidies, waaronder:
  • NWO Stevinpremie (2021)
  • ERC Consolidator grant (2016)
  • ERC Starting grant (2009)
  • NWO Vici (2017)
  • NWO Vidi (2009)
  • NWO Veni (2004)
  • Excellente Docent, Faculteit Sociale Wetenschappen, Universiteit Leiden (2011)
  • Excellente Docent, Pedagogische Wetenschappen, Universiteit Leiden (2008)

Inhoudelijke expertise:

  • Sociale (on)rechtvaardigheid
  • Jeugd, opvoeding, onderwijs
  • Kritische dekolonisatie

Relevante publicaties:

Wetenschappelijk:

Mesman, J., De Bruijn, Y., Van Veen, P.D., Pektas, F., & Emmen, R.A.G. (2022). Maternal Color-Consciousness is Related to More Positive and Less Negative Attitudes towards Ethnic-Racial Outgroups in Children in White Dutch Families. Child Development, 93 (3), 668-680.

Mesman J. (2021), Attachment theory’s university claims: asking different questions. In: Thompson R.A., Simpson J.A. & Berlin L.J. (red.) Attachment: the fundamental questions. New York: Guilford Press. 245-251.

Mesman J. & Groeneveld M.G. (2018), Gendered parenting in early childhood: Subtle but unmistakable when you know where to look, Child Development Perspectives 12(1): 22-27.

Mesman J., Minter T., Angnged A., Cissé I.A.H., Salali G.D. & Bamberg Migliano A. (2018), Universality Without Uniformity: A Culturally Inclusive Approach to Sensitive Responsiveness in Infant Caregiving, Child Development Research 89(3): 837-850.

 

Populair-wetenschappelijk:

Mesman, J. (2021). Opgroeien in kleur. Opvoeden zonder vooroordelen. Amsterdam: Balans.