Sinds 2009 hoogleraar neurocognitieve ontwikkelingspsychologie, Universiteit Leiden, 8 promoties afgerond

Van 2009-2014 hoogleraar neuroaffectieve ontwikkeling in de adolescentie, gesponsord door de Neurofederatie, Universiteit van Amsterdam

Persoonlijke website: www.brainanddevelopmentlab.nl

Bestuurlijke ervaring:

  • Lid NWO programmaraad onderwijsonderzoek (PROO), 2010-2013
  • Voorzitter de Jonge Akademie van de KNAW (2009-2011)
  • Voorzitter afdeling ontwikkelingspsychologie (sinds 2010)
  • Lid Adviesraad Lorentz Center Universiteit Leiden (sinds 2014)
  • Lid Wetenschappelijke adviesraad NIAS-KNAW (sinds 2014)
  • Voorzitter NWO/NIHC commissie Hersenen en Onderwijs (sinds 2015)

Honors:

  • KNAW (sinds 2013)
  • Academia Europaea (sinds 2012), een Europese akademie van wetenschappers die een gezamenlijk inzet hebben voor onderwijs en wetenschap (2000 leden, waarvan 40 Nobelprijswinnaars).
  • Early Career Award van de Society for Psychophysiological Research (2011)
  • Early Career Award Landelijk Netwerk Vrouwelijke Hoogleraren (2011)
  • Huibregtsenprijs voor wetenschap en maatschappij (2009)
  • Junior Heijmans prijs Nederland Instituut voor de Psychologie (2008)
  • J.C. Ruygrokprijs Koninklijke Hollandse Maatschappij van Wetenschappen (2007)

Inhoudelijke expertise:

  • Hersenontwikkeling
  • Keuzegedrag
  • Adolescentie

Relevante publicaties

Wetenschappelijk:

Crone, E.A. & Dahl, R. E. (2012).Understanding adolescence as a period of social-affective engagement and goal flexibility. Nature Reviews Neuroscience, 13, 636-650.

Crone, E. A. (2013). Considerations of fairness in the adolescent brain. Child Development Perspectives 7 (2): 97-103.

Crone, E.A. (2014). The role of the medial frontal cortex in the development of cognitive and social-affective performance monitoring. Psychophysiology, 51, 943-950.

Crone, E.A., Wendelken, C., Donohue, S.E., Van Leijenhorst, L., & Bunge, S.A. (2006). Neurocognitive development of the ability to manipulate information in working memory. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 103, 9325-9330.

Ridderinkhof, K.R., Ullsperger, M., Crone, E.A., & Nieuwenhuis, S. (2004). The role of the medial frontal cortex in cognitive control. Science, 306, 443-449.

 

Populair-wetenschappelijk:

Crone, E.A. (2008). Het puberende brein: Over de ontwikkeling van de hersenen in de unieke periode van de adolescentie. Uitgeverij Bert Bakker/ Prometheus.

Crone, E.A. (2012). Het sociale brein van de puber. Uitgeverij Bert Bakker/ Prometheus.

Deel deze pagina!

Volg ons!

facebook

eveline blauw